Värt att veta om husbilar

Körkort och vikter:

Om Du har ett B-körkort taget före 96-07-01 kan Du framföra ett fordon med personbilklassning oavsett dess totalvikt. Anledningen till att husbilar fick en egen klassning var att man ville särskilja vägskatten för ett dieseldrivet fordon med hänsyn tagen till totalvikterna och fritidsbruk. Sedan maj-06 registreras alla husbilar med gasolanläggningar i Sverige som personbilklass II. För övriga körkortsinnehavare krävs minst ett C1-körkort för husbilar med en samlad totalvikt mellan 3.501 – 7.500 kg.

AL-KO Chassi

De flesta 2-axlade husbilar är framhjulsdrivna vilket möjliggör för tillverkarna att anpassa ett chassi efter behov vid påbyggnad. Man byter ut den del av ramen som bodels-golvet vilar på, strax efter de främre stols/bältes-infästningarna. Det samlade skälet för att ändra ramens utseende och funktion är säkerheten, komforten, tyngdpunkt och möjlighet att bygga alternativt multifunktions-golv eller dubbelgolv. Husbilar med AL-KO chassi är midre känsliga för sidvind och ännu tydligare om husbilen är 3-axlad. Den bakre spårvidden breddas genom AL-KO chassiet vilket ger en ökad stabilitet.
AL-KO chassi är en påbyggnad med individuell fjädring baktill i stället för en bakre-axel och bladfjädring som originalchassit har. Ett AL-KO chassi återfinns med olika ram-höjder. Även om originalchassin ständigt förbättras är ett chassi från AL-KO Kober en klar fördel. Merkostnaden vid produktionen börjar vid ca € 2.500 och uppåt. En påbyggnad av ett AL-KO chassi i efterhand är inte möjlig. En framhjulsdriven 3-axlad husbil med en sk tandem-axel (boggie) baktill har också ett chassi från AL-KO KOBER
Ett AL-KO chassi skall underhållas via smörjnipplar med 20.000 km intervall.

Värmesystem

De flesta husbilar har luftburen värme från TRUMA. Som alternativ finns ett vattenburet system med radiatorer / konvektorer från ALDE. Truma har som fördel att snabbt kunna få värme ut i bodelen. Förekommer före 2006 enbart med gasoldrift men därefter blir det allt vanligare med El-tillsats på 2 x 900 watt vg obs då som ett tillval från fabrik. Trumas modeller heter då Combi 4 EH och Combi 6 EH. Det finns även tillsatser att bygga på om man så önskar. Alt är att byta hela pannan. Truma kräver gasoldrift om man önskar värme i bodelen under färd. ALDE har som fördel att få en jämnare värmefördelning i bodelen och är en klar fördel vid bruk på vinterhalvåret. Genom värmeväxlare får ALDE-pannans vatten kontakt med motorns eget vatten vilket då ger en behaglig värme i bodelen utan gasoldrift under färd. ALDE-pannan är även El-driven på både mod 3000, 3010 och 3020.

AL-KO Chassi / bakhjuls-drift

Mercedes som är bakhjulsdriven finns trots det med AL-KO chassie på ett fåtal husbilar efter 2007 med enkel-axel och efter 2009 även med boggie-axel baktill. Det är sällan förekommande och vår gissning är att denna förekomst upphör mer eller mindre på framtida produktioner. Ett AL-KO chassi skall underhållas via smörjnipplar med 20.000 km intervall.
​​​​​​​

Husbilarnas totalvikter

2-axlade Fiathusbilar fr 2007 med 2-axlade chassin och 15” hjul har totalvikter som 3.499 kg alt 3.500 kg som standard och mot pristillägg 3.850 kg. Ett chassi (Maxichassi) med totalvikt på 4.000 kg, 4.250 kg och där utöver, är alltid utrustat med 16” hjul.
2-axlade husbilar från både Fiat och Renault med AL-KO chassi förekommer fr 2005 med 15” alt 16” hjul från 3.500 kg, 3.700 kg 3.850 kg. Från 4.000 kg med enbart 16” hjul. Ytterligare alternativa vikter är då 4.250 kg och 4.500 kg samt 4.800 kg för 2-axlade husbilar. För 3-axlade husbilar är vikterna 4.500 kg och 5.000 kg som är max vad Fiat tillstyrker.
Från 2014 förkommer även 5.400 kg / 5.500 kg på dessa 3-axlade chassin men är då ej intygat av Fiat själva i det sk CoC dokumentet som är husbilens ”Europa-pass”. Den som då intygar tillförlitligheten bör vara den leverantör av det material som då behövs eftersom totalviktens höjning bl.a. kräver en förändring av konstruktionen som t.ex. husbilens fjädring. Det är av yttersta vikt vid varje import att en utökad totalvikt på upp till 5.500 kg framgår i CoC-dokumentet vid en ev registreringsbesiktning. Annars är risken övehängande att totalvikten förblir max 5.000 kg. Även sluttillverkaren av fordonet kan tänkas vara den som intygar i CoC-dokumentet. Vi reserverar oss för vad en totalvikt på 5.500 kg innebär för en kund i händelse av skada, garantianspråk eller den årliga kontrollbesiktningen.
Den senast kända godkända tågvikten (bil + släp) för Fiat är max 6.050 kg.
Uppgifter har framkommit att den i samband med fulluftfjädring går att höja till 6.500 kg
Detta är i nuläget en andrahandsuppgift och vi har själva ej praktiserat sådan tillämpningen ännu…

Moms och VMB

Samtliga våra priser anges med svensk moms inkluderad. En fabriksny husbil omsätts med full svensk moms på 25%. En husbil som är körd mer än 600 mil och har ett 1:a registreringsdatum som är mer än 6 månader gammalt vid inköpet anses som begagnad inom EU.
​​​​​​​En begagnad husbil med tysk moms angiven på inköpsfakturan (t.ex en hyrbil) skall för ett företag även då omsättas med 25% moms vid försäljning i Sverige. För privatperson är villkoren annorlunda. Även om det är moms angivet på inköpsfakturan undslipper en privatperson som själv förvärvar sin husbil i annat EU-land att tillämpa svensk moms med 25%, om den kan anses som begagnad genom att bägge kriterierna (mil och ålder) är uppfyllda. En begagnad husbil som varit i privat ägo inom EU och omsätts senare av företag beskattas enbart med moms på vinstmarginalen (VMB).

Slutligen ett gott råd…

Köp aldrig en husbil om Du är rädd för bekymmer !
Ett 100% problemfritt husbilsägande är det tyvärr ett fåtal som får uppleva…
Men att resa runt i Europa med husbil är en mäktig känsla som bör upplevas, -problemen till trots…
-Kör försiktigt och lycka till på färden…