Värt att veta om husbilar

Körkort och vikter:

Om Du har ett B-körkort taget före 96-07-01 kan Du framföra ett fordon med personbilklassning oavsett dess totalvikt. Anledningen till att husbilar fick en egen klassning var att man ville särskilja vägskatten för ett dieseldrivet fordon med hänsyn tagen till totalvikterna och fritidsbruk. Sedan maj-06 registreras alla husbilar med gasolanläggningar i Sverige som personbilklass II. För övriga körkortsinnehavare krävs minst ett C1-körkort för husbilar med en samlad totalvikt mellan 3.501 – 7.500 kg.

AL-KO Chassi

De flesta 2-axlade husbilar är framhjulsdrivna vilket möjliggör för tillverkarna att anpassa ett chassi efter behov vid påbyggnad. Man byter ut den del av ramen som bodels-golvet vilar på, strax efter de främre stols/bältes-infästningarna. Det samlade skälet för att ändra ramens utseende och funktion är säkerheten, komforten, tyngdpunkt och möjlighet att bygga alternativt multifunktions-golv eller dubbelgolv. Husbilar med AL-KO chassi är midre känsliga för sidvind och ännu tydligare om husbilen är 3-axlad. Den bakre spårvidden breddas genom AL-KO chassiet vilket ger en ökad stabilitet.
AL-KO chassi är en påbyggnad med individuell fjädring baktill i stället för en bakre-axel och bladfjädring som originalchassit har. Ett AL-KO chassi återfinns med olika ram-höjder. Även om originalchassin ständigt förbättras är ett chassi från AL-KO Kober en klar fördel. Merkostnaden vid produktionen börjar vid ca € 2.500 och uppåt. En påbyggnad av ett AL-KO chassi i efterhand är inte möjlig. En framhjulsdriven 3-axlad husbil med en sk tandem-axel (boggie) baktill finns bara med chassi från AL-KO KOBER
Sedan 2019 finns även Mercedes-Benz med framhjulsdrift på husbilar. Hymer har utvecklat ett chassi tillsammans med AL-KO Kober som namngivits SLC-chassie. SLC-chassiet finns även på Bürstners Boggie-bil om jag gör rätt tolkning från mina egna husbilar som jag levererat under 2021.
Ett AL-KO chassi skall underhållas via smörjnipplar med 20.000 km intervall.

Värmesystem

De flesta husbilar har luftburen värme från TRUMA. Som alternativ finns ett vattenburet system med radiatorer / konvektorer från ALDE. Truma har som fördel att snabbt kunna få värme ut i bodelen. Förekommer före 2006 enbart med gasoldrift men därefter blir det allt vanligare med El-tillsats på 2 x 900 watt vg obs då som ett tillval från fabrik. Trumas modeller heter då Combi 4 EH och Combi 6 EH. Det finns även tillsatser att bygga på om man så önskar. Alt är att byta hela pannan. Truma kräver gasoldrift om man önskar värme i bodelen under färd. ALDE har som fördel att få en jämnare värmefördelning i bodelen och är en klar fördel vid bruk på vinterhalvåret. Genom värmeväxlare får ALDE-pannans vatten kontakt med motorns eget vatten vilket då ger en behaglig värme i bodelen utan gasoldrift under färd. ALDE-pannan är även El-driven på både mod 3000, 3010 och 3020. Digital teknik blir mer och mer framträdande och vilken möjliggör att man kan styra sin husbils funktioner via APP.

AL-KO Chassi / bakhjuls-drift

Mercedes_Benz som är mest känd som bakhjulsdriven fanns trots det med AL-KO chassie på ett fåtal husbilar efter 2007 med enkel-axel och efter 2009 även med boggie-axel baktill. Det är sällan förekommande och vår gissning är att denna förekomst upphör mer eller mindre på framtida produktioner. Ett AL-KO chassi skall underhållas via smörjnipplar med 20.000 km intervall.
​​​​​​​

Husbilarnas totalvikter

2-axlade FIAT baserade husbilar fr 2007 med 15” hjul förekommer med totalvikter från 3.499 kg till 3.850 kg. Med ett Maxichassie som då alltid har 16” hjul finns totalvikter från 4.000 kg, till 4.800 kg men då beroende på bilarnas tekniska beskaffenheter som AL-KO chassie o dyl..
2-axlade husbilar med Fiat, Mercedes och Renault finns att få med AL-KO chassi.
3-axlade husbilar har totalvikter från 4.500-5.000 kg. Från 2014 finns möjlighet på FIAT med 5.400 kg / 5.500 kg. Det är viktigt vid varje import av en boggie-bil att den utökade totalvikten över 5.000 kg då framgår i CoC-dokumentet. Eller att fordonet varit registrerad i annat EU-land med den totalvikten angiven i dess reghandlingar före en ev registreringsbesiktning. Annars är risken övehängande att totalvikten förblir max 5.000 kg.
Från 2019 finns Mercedes-Benz genom sin nya MB sprinter med framhjulsdrift, att få med AL-KO chassi i större utsträckning mot tidigare. Från 2020 finss boggie-chassi på nya MB Sprintern och då med vikter om 5.000 - 5.500 kg. Min gissning är att vi ser en stark utökning av husbilar baserade på Mercedes-Bens genom detta nya Sprinter-chassie.
Den högsta tågvikt jag har sett på Fiat i dokumenten (bil + släp) är 6.050 kg. Mercedes-Benz högsta tågvikt på nya boggie-chassiet är tyvärr låga 5.880 kg, vilket innebär dragkrok närmast uteslutet.
Jag har hört att Fiat med fulluftfjädring kan i vissa fall gå att höja till 6.500 kg. Detta är i nuläget en andrahandsuppgift och jag har själv ej praktiserat sådan tillämpningen ännu…

Moms och VMB

Samtliga priser anges med svensk moms inkluderad. En fabriksny husbil omsätts med full svensk moms på 25%. En husbil som är körd mer än 600 mil och har ett 1:a registreringsdatum som är mer än 6 månader gammalt vid inköpet anses som begagnad inom EU.
​​​​​​​En begagnad husbil med tysk moms angiven på inköpsfakturan (t.ex en hyrbil) skall för ett företag även då omsättas med 25% moms vid försäljning i Sverige. För privatperson är villkoren annorlunda. Även om det är moms angivet på inköpsfakturan undslipper en privatperson som själv förvärvar sin husbil i annat EU-land att tillämpa svensk moms med 25%, om den kan anses som begagnad genom att bägge kriterierna (mil och ålder) är uppfyllda. En begagnad husbil som varit i privat ägo inom EU och omsätts senare av företag beskattas enbart med moms på vinstmarginalen (VMB).

Slutligen ett gott råd…

Köp aldrig en husbil om Du är rädd för bekymmer !
Ett 100% problemfritt husbilsägande är det tyvärr ett fåtal som får uppleva…
Men att resa runt i Europa med husbil är en mäktig känsla som bör upplevas, -problemen till trots…
-Kör försiktigt och lycka till på färden…