Beställ ny husbil
Vilken husbil söker du?
Du kan välja bland de flesta tyska husbilsmärkena om Du önskar att beställa en ny husbil från mig. Jag har många års erfarenhet av de flesta tyska märkena. Vilket också är en fördel om Du vill ha en mer objektiv bild på vad som skiljer dem åt.
Hos mig köper Du en dyrare husbil men betalar alltid mindre. Du kan spara upp till 20 % i en jämförelse. I vissa fall kan en fabriksny Volvo XC40 T3 ingå gratis i köpet om Ni väljer att betala mig fullt Svenskt riktpris för en likvärdigt utrustad fabriksny husbil.
Då väljer Du med fördel det jag kallar ”Torslanda Edition”.
Att välja husbil kan av olika skäl vara svårt ibland och därför finns ett annat alternativ för just Dig.
Hos mig kan Du i de flesta fall köpa ny husbil och senare byta in den husbilen på samma pris, efter ett par månader och max 700 körda mil, om det visar sig att det är en annan typ av husbil som passar Er ännu bättre. Därför skall Du ringa mig före Ni köper en ny husbil!
Här nedan finner ni övriga saker att beakta när det gäller er husbils utformning
Kaross
Alkov, Del-integrerad, Hel-integrerad och sk “plåtis”. Dessa är de vanligaste kaross-formerna på husbilar. Välj modell utifrån kombination av familjens utformning, användnings-område och komforten både boende och körmässigt.
Bra saker att tänka på före ni beställer
- Det är tveklöst innermåtten i första hand som avgör hur Ni kommer att trivas med Er nya husbil.
- Yttermåttet kan ibland påverka färje-kostnaden, val av camping och parkeringsbesvär, men tänk främst på att Ni faktiskt skall bo i husbilen. En rymligare miljö avgör hur pass väl Ni trivs i husbilen under kanske längre perioder.
- Planlösningen skall självklart passa Er men välj ändå en planlösning som även passar beg-marknaden. På så sätt skyddar Ni ert kapital bäst. Samma sak gäller utrustningen välj till fabriks-monterade praktiska fördelar som passar både Er och beg-marknaden.
- Stor motor ger bättre vridmoment och är betydande för både bränsle och hållbarhet samt säkrar även bilens värde som begagnad..
- Vattenburen värme är bra om vinterbruk ofta förekommer och påverkar ofta även husbilens andrahandsvärde positivt.
- Varmluft panna är smidigare och kräver mindre.
- AL-KO chassi bidrar med låg tyngdpunkt vilket gör färden säkrare. Med Boggie-axlar får Ni en en mer utökad stabilitet.
- Väljer Ni att köpa en Alkov-husbil skall Ni prioritera 6 bältade platser om det är möjligt. Då beg-marknaden oftast är barnrika familjer.
Bäddar
Långbäddar, Queensbädd, Fransk bädd, tvärbädd baktill, våningssängar, alkov-bädd framtill, Fällbar säng ovan förare, Drop-bädd i mitten och bäddbar U-soffa baktill.
-Ja, bädd-alternativen är många och överväg vilket säng-alternativ som passar just Er familj bäst? Välj med omsorg och beakta även hur uppvärmningen kring sängarna fungerar. Praktisk erfarenhet säger att många husbils-ägare varit missnöjda just i denna fråga.
Kök
Kökets placering och utformning är en viktig detalj som många gånger är starkt skäl för många att just byta ut sin husbil.
Vad som är mest praktisk är svårt att säga men statistik visar att Vinkel-kök eller liknande, hellst i mitten på förarsidan och gärna med rejäl avlastning är det som efterfrågas mest.
Denna köksform innebär som oftast att bilens totala längd påverkas och ökar. Den fördel som ett kök på passagerar-sidan har är att man enkelt kan förse markis-området vid måltider utanför.
Utrustning / Tillval
- AC i bodelen finns både som tak-montage men även som inbyggd i golv.
- Solceller ökar friheten och vårdar batterierna.
- Inverter höjer komforten när Du fri-campar.
- EL-verk gör Dig närmast oberoende.
- Back-kamera höjer trygghetskänslan och säkerheten.
- Tec-Towerär Kyl + Frys + Gasol-ugn och är mycket uppskattat.
- Luftfjädring höjer komforten och finns i flera utföranden.
- Stödben ökar komfort och finns från 2 st manuella bak till
4 st hydraul-reglerade & nivåreglerade. - Sidoväggar till markisen (safari-room) är bra för “långliggare”.
Vikter / Europa-bilar
Fiat, Ford, Mercedes-Benz och Renault med två axlar på chassit förkommer med totalvikter från: 3.200 kg, 3.495 kg, 3.500 kg, 3.650 kg, 3700 kg, 3.850 kg, 3.880 kg,
4.000 kg, 4.200 kg, 4.250 kg, 4.430 kg, 4.500 kg och 4.800 kg.
3-axlad Fiat på AL-KO chassi förkommer med totalvikter från: 4.000 kg, 4.500 kg, 5.000 kg, 5.400 kg och 5.500 kg.
Från modellår 2020 är det bara 3-axlade Mercedes-Benz som är enl. upg. möjlig med en totalvikt på 5.500 kg vilket isåfall bör innebära ett troligt tronskifte när det gäller boggie-husbilar.
Iveco Daily, Iveco Eurocargo, MAN och Mercedes-Benz med två axlar och tvilling-montage på chassit förekommer med totalvikt från: 5.000kg, 5.300 kg, 6.000 kg, 6.500 kg, 7.000kg, 7.490 kg, 8.200 kg 10.000 kg, 12.000 kg, 15.000 kg och 25.000 kg
Värmesystem
Varmluft buren värme från TRUMA.
Vattenburet system med radiatorer / konvektorer från ALDE.
Truma har som fördel att snabbt kunna få värme ut i bodelen.
Förekommer före 2006 enbart med gasoldrift men därefter blir det allt vanligare med El-tillsats på 2 x 900 watt vg obs då som ett tillval från fabrik. Trumas modeller heter då Combi 4 EH och Combi 6 EH.
Det finns även tillsatser att bygga på om man så önskar. Alt är att byta hela pannan. Truma kräver gasoldrift om man önskar värme i bodelen under färd. ALDE har som fördel att få en jämnare värmefördelning i bodelen och är en klar fördel vid bruk på vinterhalvåret.
Genom värmeväxlare får ALDE-pannans vatten kontakt med motorns eget vatten vilket då ger en behaglig värme i bodelen utan gasoldrift under färd. ALDE-panna är även EL-driven på modellerna 3000, 3010 och 3020.
Med en tillsats som finns för både Truma och ALDE kan Du enkelt ”fjärrstyra husbilens värmesystem via en APP i Din telefon.
Jag tar även personbilar i Inbyte
Samt hjälper Er med finansieringen…
Varmt välkommen att kontakta mig!